lördag 21 januari 2012

Det gröna guldet

Nu är jag hemma igen efter en härlig shoppingrond på stan. Träffade Ida och Johanna för en lunchfika på PUB, där jag också spenderade typ 99 % av min shoppingrunda - absoluta favoriten i stan. Hittade lite fint hos Systrarna Voltaire och på Smiley Vintage.

Nu avjnuter jag en grön smoothie gjord på 2 stora grönkålsblad, saften och fruktkötet från en apelsin, en dl fryst mango, en halv avokado, lite spenat som jag hade kvar i kylskåpet och vatten för att späda ut det hela såklart. Jag hade också i ett par tsk havtornspulver och en tsk nässelpulver för en extra hälsokick. Smakar så fräscht och gott och man riktigt känner hur kroppen vaknar till liv! Jag har nog sagt det förut och jag tänker säga det 100 gånger till - vi äter för lite grönt. Klorofyllet i de gröna växterna är källan till allt liv på jorden. Visste du till exempel att ogräs innehåller väldigt mycket näring och att blasten på rödbetor och mörotter innehåller 7 gånger mera näring än själva moroten? Man ska inte underskatta de gröna växternas läkande förmåga - många läkare och forskare har också börjat acceptera att gröna bladgrönsaker hjälper mot allt från dålig matsmältning till att förebygga svåra sjukdomar.

Det är så lätt att bara slänga ner allt i en mixer - då gör du dessutom kroppen en tjänst för att den inte behöver slösa energi på att spjälka sönder den (ofta dåligt tuggade) maten och försöka bryta loss de olika näringsämnena. Som att ge sin kropp näring på silversked! Hur härligt är inte det?

Förutom klorofull, mineraler, vitaminer, antioxidanter, och enzymer som hjälper till vid matsmältningen innehåller gröna bladgrönsaker dessutom väldigt mycket protein.

Målet är ungefär 1 liter grön smoothie per dag. Jag är inte riktigt där än - ibland är det svårt att hitta tiden för det, speciellt om man inte är mycket hemma. Det är dit jag strävar i alla fall!

Några direkt påtagliga vinster med regelbundet intag av gröna smoothies:

- mer mätt och nöjd mellan måltiderna, inget småätande - alla cravings blir som bårtblåsta
- vacker och slät hud - skönheten kommer inifrån!
- bättre matsmältning tack vare alla enzymer
- ökat immunförsvar
- bättre sömn
- bättre syn
- mindre besvär av allergier och värk i kroppen
- stabilare vikt
- klarare tankar


Nedan med en kvist citronmeliss och lite dulsealger.



Exempel på grönt du kan blanda i din smoothie:

- babyspenat, ruccola, spenat, mangold, grönkål, blast från morötter, rädisor och rödbetor, ogräs som nässla, klöver och maskrosblad, färska gröna örter som basilika, mynta, citronmeliss och persilja, avokado, groddar, skott, gurka, selleri

Frukter och annat att blanda din gröna bladsmoothie med:

- banan, äpple, apelsin, fryst eller färsk mango, frysta eller färska bär, ingefära, torkade dadlar och annan torkad frukt (gärna blötlagd i några timmar för att underlätta matsmältningen), kiwi, aloe vera, kokosvatten, nyttiga kallpressade oljor så som hampaolja, linfröolja och kokosolja, avsvalnat örtte, citron, lime, melon

...låt fantasin flöda fritt! Ibland slänger jag i lite kokos, kanel, kardemumma, ingefära, chiafrön, linfrön, spirulina, chlorellapulver eller en näve nötter för en extra crunchy smoothie. Det blir inte bättre!

1 kommentar:

  1. Hej
    Ser att ni gillar havtorn och förstått hur nyttigt det är. Vill ni beställa mera så är ni välkommna till min hemsida.
    Vänligen
    Fredrik Larssen
    www.larssens.se

    SvaraRadera