tisdag 24 januari 2012

Supersmarriga energibollar med äpple och kanel

Jag älskar kombinationen av äpple och kanel. Har alltid gjort - mammas äppelpaj har alltid varit en av mina storfavoriter. Nu när jag inte längre gillar att äta "riktiga" efterrätter som är tillagade och bakade på socker och mjöl (jag känner mig speedad direkt efteråt, får känningar i magen och har nära till illamåendet när jag inte är van att få i mig socker på samma sätt som förut) har jag blivit tvungen att spinna egna varianter av mina gamla favoriter. Ikväll mixade jag ihop dessa nötiga bollar med äpple, kanel och kokos. Och jag klagar då inte!

Bollar som du gör själv av naturliga råvaror är som godis. Ett smart knep om man vill övergå till en hälsosammare livsstil med mera rawfood är att byta ut vanligt godis och kakor mot rawfood-godsaker. Jag har med mig mitt eget godis på bio, äter det framför TVn på fredag kväll eller har med det som ett nyttigt mellanmål till jobbet. För det är det som är det bästa med rawfood - även godiset är nyttigt!



Nötbollar med äpple och kanel

1 dl valnötter och hasselnötter (eller bara valnötter)
1 dl kokosflingor
1/2 rivet äpple
1/2 äpple finhackat i små bitar
2 torkade eller färska dadlar
1/2 dl ekologiska russin
2 tsk rå agavesirap (är den rå så är den oprocesserad och innehåller mera levande näringsämnen)
2 tsk kokosolja
1 tsk kanel
en nypa salt
ett par nypor muskotnöt

Mixa nötter, kokosflingor och kryddor till ett jämnt mjöl. Tillsätt rivet äpple, dadlar, russin, agave och kokosolja och mixa igen tills allt blandat sig. Rör till sist slarvigt ner hackade äpplen och ännu mera kanel. Blanda inte för noggrant - det blir godast om det är lite extra mycket kanel på en del ställen i bollarna. Ät när du vill! Bollarna håller sig i upp till en vecka i kylen - inte lika länge hos mig dock.

3 kommentarer:

  1. Hej, hittade hit av en slump och skulle verkligen vilja kunna äta sånt här - ser så gott ut men tål ej nötte, spannmål, mjölk, ägg eller soja...
    Kan ej heller äta för fiber rik mat, ej för mycket kolhydrater heller =(

    Dricker däremot mycket smoothies =) men önskade det fanns "godis" som jag kunde äta *suck*

    Skall kika runt lite på din blogg och kanske hitta nått recept jag kan göra om!

    Tack för att du delar med dig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du har hittat hit!

      Solrosfrön och pumpafrön är exempel som är fantastiska ersättare för nötter! Pröva också bovete - det är faktiskt en ört som du blötlägger över natten, det blir garanterat gott att mixa i bollar som ovan. Tål ni kokos? Färsk (brun) kokosnöt eller kokosflingor funkar också utmärkt isåfall.

      Hoppas att du hittar någonting som passar dig!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera