fredag 5 oktober 2012

Hurtig grön morgon och lite om korngräs

Jag älskar mina hurtiga fredagsmorgnar, när väckarklockan ringer klockan kvart i sex, jag sätter mig i köket med dagens tidning med alla fredagsextrabilagor och dricker en kopp te innan jag cyklar iväg till gymmet för ett cykel- och träningspass. Nu är jag hemma igen och här väntade frukost i form av en grön smoothie! Jag brukar förbereda smoothien dagen innan - skära frukten, skölja salladen och ställa allt i en burk i kylskåpet över natten. På morgonen är det bara att slänga allt i mixern tillsammans med lite vatten och köra.

Dagens smoothie blev två stora glas av det här:

1/2 mango
1/2 kiwi
5 romansalladsblad
1 näve babyspenat
2 selleristänger
3-4 dl vatten (jag använde en del blötläggningsvatten som blivit kvar från blötläggning av torkad frukt några dagar innan)
1 rågad tsk korngräs

Korngräs är ett illgrönt superfood i pulverform med massor av vitaminer, mineraler, antioxidanter, goda kostfibrer som dessutom är rikt på klorofyll som renar blodet, stärker immunförsvaret och alkaliserar kroppens pH-värde och enzymer som hjälper till att reparera celler och förbättra näringsupptaget.


3 kommentarer:

  1. Ser gott ut, även det som är i glasburken =) tyvärr kan jag ej göra just en sådan smoothies men gör liknande och utelämnar korngräs/selleri!

    Tack igen för inspirationen =)

    SvaraRadera
  2. så otroligt fin blogg, blir superinspirerad!

    SvaraRadera
  3. Jättebra blogg!! Du borde börja skriva igen :)

    SvaraRadera