onsdag 14 mars 2012

Hängig och risig hemmaonsdag

Ja, man kan tydligen bli krasslig även när man äter rawfood... Dagens uppgift är alltså att få i mig så mycket knallgult och granngrönt som möjligt så att jag är på benen imorgon igen. Jag har aldrig varit hemma från jobbet förut, det här känns lite konstigt. Känner mig lite ertappad på något sätt. Och visst är det tråkigt att vara sjuk? Tur nog i oturen så har vi angripits båda två, så vi har åtminstone sällskap av varandra här som vi sitter framför var sin dator vid köksbordet. Men solen den storler och jag får inte gå ut. Tji på den dock, imorgon är vi redo igen ska jag lova.

Först ut idag blev i alla fall en grön morgongröt på äpple, kiwi, avokado och lite goda valnötter. Till mellanmål planerar jag en grön smoothie på spenat, mango, ingefära och gurkmeja och till middag tänkte jag duka fram någon härlig grön raw sallad.

Ta hand om dig själv! Maten är din medicin.


Dagens frukostgröt (serverar två)

1 stort, ekologiskt äpple
1 stor kiwifrukt (eller två små!)
1/2 avokado
2 färska dadlar
5 valnötskärnor (gärna blötlagda men det hade jag inte tänkt på kvällen innan den här gången)
1/2 tsk kanel
1/2 tsk äkta ekologiskt vaniljpulver - jag använder det här som finns bl.a. på hälsokost och Hemköp Åhléns City

Skär frukten i mindre bitar och kör alla ingredienser till en gröt i din mixer. Smaka av med mer kanel och vaniljpulver om det behövs. Servera med hackade valnötter och dadlar och strö över lite extra vaniljpulver. Jag köpte fantastiskt goda, stora Medjool-dadlar på hälsokost förra veckan, de är den absolut godaste sorten! Slå till om du råkar på dem någonstans. Borde ha blandat lite grönt pulver i gröten kom jag på nu för en extra immunförsvarskick, typ vetegräs eller nässlepulver. Nästa gång! Det får bli till smoothien idag istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar