tisdag 26 januari 2010

Franska elräkningar och svenska jobbannonser

...är en ganska bra beskrivning av mitt liv för tillfället. Jag försöker hitta jobb inom HR här i Stockholm, gärna på ett stort internationellt bolag eftersom jag tycker om att jobba i sådan miljö och att få prata engelska, och dessutom gärna ett jobb som kräver högre än gymnasieekonomutbildning och går ut på mera än löneadministration och intranätsuppdateringar. Konstigt nog verkar det finnas ett stort gapp mellan å ena sidan sådana arbetsplatsannonser och å andra sidan sådana där det krävs åtminstone 5 års erfarenhet av brett och kvalificerat personalrelaterat arbete och gedigen kunskap i arbets- och avtalsrätt. Jag skulle liksom placera mig någonstans där emellan. Jag hittar också annonser som är i övrigt som skrivna för mig men som erbjuder endast deltidstjänst eller är belägna i Östhammar eller Örebro.

Joo, min franska sista "utjämnande" elräkning som jag fick i januari gick lös på 695 euro. Jag skrev förstås till Stéphane som jobbade på campus där jag bodde som var vänlig nog att reda ut saken och det visade sig att det inte då de skickat den räkningen erhållit mina tidigare betalningar och att - I have great news for you! - slutsumman i själva verket bara är 106 euro. Då har jag redan betalat närmare 200 euro för september, oktober och november. När jag skrev och undrade över hur den kan vara så mycket högre än mina vänners som bodde i likadana lägenheter fick jag nu höra "I asked EDF about this enormous amount of money you have to pay and they said you just used a lot of energy and I must admit that when I came to your studio to bring your things or to ask you something, it was very hot, maybe you are accustomed to warm atmosphere in your place..." . Elementet fungerade ju bara på nivå 7/7, tack för mig!

Jag borde göra mig själv lite representativ så att Peik kan ta en bild av mig till mina arbetsansökningar när han kommer hem från sitt jobb som han redan har. Hahaa... Töntigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar