tisdag 11 september 2012

Morgongröt på äpple och avokado spetsad med svenska hallon

Dagens frukost blev en fruktgröt gjord på avokado, äpple och päron. Väldigt enkelt och väldigt gott! Jag toppade med en liten näve blötlagda mandlar, valnötter och paranötter (har en hang-up på paranötter just nu, de är för goda!) samt några färska svenska hallon.

Enligt Erika Palmcrantz Aziz ska frukosten hjälpa oss att återställa vätskebalansen efter sömnen och rensa tarmen. Den behöver därför vara snäll mot matsmältningssystemet och därför är det bra att använda mycket frukt och grönt. Genom att mixa frukten underlättar vi ytterligare för matsmältningen och behåller samtidigt fibrerna för att få fart på magen. Är man morgonhungrig (som jag var idag) kan man toppa morgongröten med bovete, frön eller nötter som varit blötlagda.

Varför blötlägga?

Blötläggning frigör enzymhämmande ämnen (s.k. fytinsyra) samt drar ut eventuella toxiner som finns i nötterna, vilket gör dem mer lättsmälta och näringen mer tillgänglig för kroppen. Nötter är optimal kost, men den måste behandlas på korrekt sätt. Det finns ingen quick fix - vill man äta bra mat får man ta sig tid att förbereda den. Lägg nötter, baljväxter och torkad frukt i blöt på kvällen innan du går och lägger dig så är de klara på morgonen!


5 kommentarer:

  1. Hej Annie, gillar din blogg:D älskar också raw food:D jag ser att du bor i stockholm, jag med:D om du har lust och har tid kanske vi kan ses och byta erfarenheter! (är i behov av någon ny vän med samma intresse som jag) jag finns på facebook, ta gärna en titt och bli min vän om du vill ta det här vidare! Hälsningar Evelina (fb- evelina kanerva)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vad härligt att höra, det vore kul att byta lite tips och erfarenheter!

      Radera
  2. Hej (igen) funderar lite på detta kring nötter och vad man byta ut dom mot, pumpafrön? Kan man blötlägga dom också? Det enda i köttväg som är till lagat hos oss är kyckling, sen tex. pizza av bovetemjöl och quinoa och hirs!

    Våra IBS magar fixar ej så mycket råa fibrer men jag skulle vilja utöka mitt Rawfood intag mera...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Pumpafrön och solrosfrön är utmärkta att använda istället för nötter och båda går bra att blötlägga. Jag äter väldigt lite kött, hemma lagar jag aldrig det men på lunchen eller något restaurangbesök kan jag ibland äta fisk eller fågel. Rawfood är fantastiskt för krånglande magar, introducera mera grönt i er kost i form av framför allt bladgrönt och gröna smoothies - det gör under.

      Radera
  3. Bra morgontips! Jag har också frukostrecept med avokado. Titta gärna på rawfoodbloggen.se

    SvaraRadera