tisdag 16 mars 2010

Det beroendeframkallande sockersuget

Håller på att läsa en artikel om sockersuget och hur det utvecklar skadligt beroende hos människor. I artikeln konstateras att det fungerar nästan som en drog och att det bl.a. gjorts studier med försöksdjur där man observerat att de efter att ha fått dricka sockerlösning en längre tid fick abstinensbesvär när de slutade med det. Olika människor är vidare olika känsliga för sockret och vissa tycks ha ett "överentusiastiskt förhållande till socker". Det finns narkomaner som sitter i fängelse och har bytt ut sina droger mot godis. Det intressantaste som kom fram i artikeln är att det enligt den finns vetenskapliga bevis för att barn med starkt sötsug ofta har släktingar med alkoholproblem. Om detta är ett faktiskt orsakssamband eller bara ett slumpmässigt samband verkar det dock ej finnas klara belägg för.

En forskare förespråkar dessutom den "franska modellen" och rekommenderar att man äter en liten söt efterrätt efter varje måltid eftersom man inte ska frånta kroppen sina belöningar helt och hållet, speciellt för kvinnor som oftast känner ett starkare sötsug än män. Det här kan man väl ändå inte hålla med om?! Jag vet själv hur det är att leva utan socker och under de tider jag gjort det (alltså endast ätit lite choklad på veckosluten) har jag mått otroligt bra, mycket bättre än de tider då man får i sig lite äppelpaj på tisdag, chokladbollar på onsdag och en kanelbulle på torsdag. Jag har inte känt att någonting saknas under de tider jag levt med minskat sockerintag, nej jag säger nej till så mycket socker som möjligt!

Artikeln hittas här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar