lördag 14 augusti 2010

"We dont sell one piece"

Nära Haut Marais i Paris hittade jag en butik som sålde massvis med underbara fjäderdiadem. Sådana där med en liten fjäderprydnad på ena sidan, ni vet. Jag började välja och vraka och fastnade för ett som jag skulle prova framför spegeln när plötsligt den ena försäljerskan i butiken kom fram till mig och frågade mig i stil med något vad jag sysslar med (i övrigt alltså, sådär hobby- eller yrkesmässigt). Jag förstod inte riktigt vad hon ville med sin fråga så efter en liten stund ingrep den andra försäljerskan vid kassan och sa på sin parisiska engelska "We dont sell one piece". Emmm... Jaha. Ut då, med svansen mellan benen. Jag förstår inte ännu heller vad hon riktigt menade, måste man köpa tio diadem åt gången eller vara smyckesdesigner eller stylist åt en teaterdansgrupp (det fanns massor pärlor etc i butiken också)? Men varför finns någon sådan tukkuaktig butik då mitt i ett trendigt shoppingområde och varför fanns det ungefär femton liknande butiker på samma gata? Nehej du...

P.S. Länken upp till är en helt underbar guide till Paris! För distriktet Sèvres-Babylone finns bland annat en rekommendation on La Cigale Rècamier, soufflérestaurangen som vi var på efter Bellas heta tips. Soufflé för hela slanten - mums! Jag tog en med getost och aubergine till huvudrätt och en med karamellsås som smakade som knäck till efterrätt. Eftersom soufflé är gjort främst på ägg och inte mjöl är det inte alls så maffigt som man skulle kunna tro vid första anblicken utan det är faktiskt en riktigt lätt, behaglig och himmelskt god rätt.

...synd att jag hittade länken först nu! Men förutom en guide till Paris finns där också mycket annat läsvärt om mode, skönhet, recept mm... Älskar bilderna! De ser så parisiska ut.



Nu märkte jag förresten också att COS har haft en butik i Toulouse åtminstone sedan november 2009. Hur kan jag ha undgått detta?? Jag strövade ju omkring i kvarteren kring Saint Georges varannan dag... Men nu går det ju hetheta rykten om att de skall öppna i Stockholm under 2011. Det är alltså H&Ms lite lyxigare butik det är frågan om. Tänk typ Zara - Massimo Dutti, och COS är alltså H&Ms Massimo Dutti. Bara ännu bättre. Ljuuuuuuuuuuuvlig.


1 kommentar:

  1. "We don't sell one piece" = tukkubutikerna på Rue de Vieille Temple. Tiotals små affärer med pärlor, accessoarer och halvädelstenar, men på dörren ser man vilka man kan köpa ifrån "one piece" och på vilka ställen minimi inköpet ligger på 100st. Jag gick upp hela den långa gatan(!) och hittade slutligen några ställen där de också sålde smycken åt "vanligt" folk. Står det Only Wholesale på dörren är det ingen idé att gå in. Kul att du trivdes i stan trots missödet!

    SvaraRadera