torsdag 17 mars 2011

Underbar start på dagen

Frukost är för mig det bästa målet på dagen. Speciellt om man tar sig tid att förbereda något lite extra. Jag spenderar säkert 30-40 minuter per morgon på min frukost, älskar att sitta ner i lugn och ro med en stor kopp te eller kaffe och en rejäl portion av någonting gott och hälsosamt - det ger den bästa starten på dagen!

De senaste månaderna har jag dock övergått från rågbröd till olika morgongrötar. Enklaste och vanligaste varianten är att mixa ihop en banan/ett äpple/ett päron/en kiwi eller äpple/päron/kiwi/ett par selleristjälkar (jag älskar selleri!) och strö över lite nymortlade linfrön och en tsk kanel. Fräscht och gott.

Igår och idag lyxade jag till det lite ordentligt - lyx eftersom detta kräver lite förberedning i form av blötläggning under natten. Igår blev det bovetevälling med äpple och kanel och i morse lagade jag en nötgröt bestående av blötlagda mandlar, olika frön och apelsin. Kolla recepten nedan! Dessa är väldigt goda, ger en bra mättnadskänsla ända till lunch och är dessutom helt raw, alltså det bästa du kan ge din kropp.

Min bovetevälling


Nötgröten

Bovetevälling

1 dl oskalat, helt bovete (tattari på finska)
1 äpple, gärna ekologiskt
1 dadel
kanel, enligt smak

Blötlägg bovetet över natten (innebär att du lägger 1 dl bovete i en burk och slår ungefär dubbelt så mycket vatten över och låt det stå med lock på i rumstemperatur i ca 8 h).
Mixa på morgonen bovetet med lite vatten till en vällingaktig konsistens, tillsätt sedan dadeln samt äpplet i bitar. Smaka av med så mycket kanel du vill, mixa igen - klart!


Nötgröt - MIN FAVORIT!

1 dl mandlar
1/2 dl oskalade sesamfrön
1/2 dl solrosfrön
4 dadlar
saften från en apelsin

Blötlägg mandlarna över natten enligt instruktionerna ovan.
På morgonen mixar du mandlarna med sesamfrön, solrosfrön, dadlarna och saften från en färskt pressad apelsin. Servera... mmmmm. Väldigt gott och väldigt mättande.

(båda recepten kommer från Raw Food på svenska av Erica Palmcrantz)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar