tisdag 26 juli 2011

Sommaren på landet, varför ska det ta slut så fort.

Det är så skönt här på landet att jag inte alls vill åka härifrån! Men imorgon bär det av tillbaka till södra Finland igen. Idag har varit världens underbaraste väderdag. Jag började den liggandes på bryggan med en bok i ena handen och tekoppen i den andra, efter det har jag klippt och trimmat gräsmattan i över två timmar, rensat ogräs i rabatterna, varit på en kajaktur genom kanalerna med m & p, ätit god middag ute i solen och badat och bastat med syskon och kusiner. Varför är man inte ledig hela sommaren?


Kaffe i solen.


"Titta vad jag hittade!"


Ödlan Peik bestiger den stora stenen på Grytskär.



Rensandet fortsätter. Jag har blivit en riktig arbetsmyra sedan jag kom hit. Thomas tror att jag har OCD. Tvångssyndrom, obsessive compulsive disorder. Kan inte sluta. "Joo jag kommer, jag ska bara riva upp den här roten här... och plocka bort den döda vassen där...". Peik får skaffa mig en trädgård i Stockholm tills vi kommer tillbaka. En liten kolonistuga vid Årstaviken, huur häärligt vore inte det!


Här har vi Peik i vassen på Grytskär.


Emma på åkern på Grytskär.


Årets första fina granngula kantareller som hittades på Grytskär...


...och som blev årets första kantarellpaj tillsammans med några till små vänner som vi hittade här på tomten.


"Vanlig" blåbärspaj versus raw blåbärspaj spetsad med hallon.


Peik med sin kaffe i en auktionsmöbel i Övermalax på lördag förmiddag.


Emma och halva Raoul i full fart på auktionsgården.


Våra auktionsfynd. Det var flaskorna och burkarna vi ville åt, resten fick åka raka vägen till soptippen.


Raw jordgubbstårta från idag. Succé!

2 kommentarer:

  1. Nå vilken paj vann? Perus blåbärspaj eller raw-varianten?

    SvaraRadera
  2. Den här dagen var det faktiskt den traditionella varianten som vann, men jag skyller på för unga och kulinariskt fördomsfulla pojkar som inte ens vågade doppa skeden i den :-p andra dagen blev det jämnt!

    SvaraRadera