lördag 16 juli 2011

Onsdagen på Gutelandet

På onsdag förmiddag cyklade vi som redan sagt 15 km söderut mot Tofta badstrand.



Väl framme där var vi hungriga igen så det blev varsin gogod liten Skagen.


Pojkarna gjorde oss sällskap på strandrestaurangen - med det bästa kännetecknet för sommaren - Allers! Så vi löste lite korsord.


Jag klarade nästan Nallerskrysset....


Hallon hade vi med oss som vi köpte på Lilla Bjers Gårdsbutik som var granne till vårt b&b Stora Bjers.


Så satte vi oss på stranden en stund...


Men vi blev hungriga nästan direkt igen så vi packade Johans Barracuda från -68 och så var vi on the road again! Söderut, riktning Hablingbo.


Chauffören.


Chauffören och jag.


Destination: crêperiet i Hablingbo! Det drivs av en fransman och hans svenska fru och som har huserat i samma herrgård i Hablingbo i 10 år. 





Min gallette med getost, rucola, valnötter och honung. Jag svär på att den var lika god som den ser ut och ännu lite till. Milda Matilda liksom...


Fniss! I väntan på crêpes... Liten skola för den som inte visste förresten: gallettes är salta crêpes, traditionellt med fyllning som skinka, emmentalost och ägg, men numera även med alla möjliga gourmetfyllningar från himmel och jord såsom då min ovan. Crêpes är söta dito, och serveras med sylt, chokladsås, glass, .... När de dessutom tillreds på crêperiet i Hablingbo blir det inte mycket över att önska!




Min crêpe med kolasås, päron och kanel. Himmel!


Godaste man ätit på.... ja, bilden får väl tala!



Frun var keramiker (såsom mången annan på Gotland) och sålde dessa underbara koppar på samma ställe. Tyvärr hade jag inte ens råd med en endaste en. Någon dag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar