onsdag 21 september 2011

Raw sushi. Absolut favorit hittills.

I söndags fick jag en grym lust på sushi och mindes så plötsligt en sida i min raw kokbok som jag sneglat på flera gånger men hållit avstånd till på grund av det förarbete jag såg framför mig. Jag avslutade Emmas och min söndagsshoppingrunda på stan med att köpa noriark (det är torkade alger i fyrkantiga ark som man klipper till passliga bitar och gör sushirullar av) hos Renée Voltaire, och väl hemma började sedan blanda ihop olika röror och skära till små stavar med grönsaker innan jag kunde börja rulla mina fina makin

Det här är allvarligt talat bland det absolut godaste inom rawfood jag har ätit. Top 3 typ. Peik sa samma sak. Han sa till och med att det här måste vara det godaste jag har lagat, någonsin - inkluderande alla vanliga varma tillagade rätter som jag har kockat ihop de senaste åren. Fattar ni? Herregud.

Jag lagade alltså tre röror som jag använde som fyllning - en avokadoröra med avokado, purjölök, paranötter och pepparrot, en mandelröra med mandel, gurkmeja, curry och paprikapulver och en wasabiröra med blötlagda pinjenötter och wasabipulver. Jag skar upp morot, gurka, selleri, blomkål och rädisor i smala strimlor och fyllde rullarna med rörorna, grönsakerna och solrosskott. 

Rullarna doppade vi i tamari, som är en japansk sojasås som är fri från vete och tillsatsämnen. Den smakar som vanlig sojasås men lite intensivare - läs godare.

Mums. 


Peik var lite orolig så vi införskaffade lite lax också för säkerhets skull. Sashimi style.








Inspiration till den här rätten fick jag från min bok Rawfood på Svenska av Erica Palmcrantz.

2 kommentarer:

  1. FINA bilder (naturljus!) och mäkta inspirerande! Kan hon skriva ut recept också? :)

    Om man gör vietnamesiska sommarrullar utan vermicelli blir det också rawmat!

    SvaraRadera
  2. Tack, och tack för tipset! Dem måste jag ta mig en titt på.

    Har just lärt mig att börja leka med vitbalansen, därav ljuset! ;-)

    Jag kan absolut skriva recept - ha några dagars tålamod så kommer det! x

    SvaraRadera