onsdag 12 oktober 2011

Kvällssnacks

På kvällarna brukar det sitta bra med lite bollar av olika slag att mätta hunger och sötsug med. De här har jag båda gjort med inspiration från Food for Thought. Gott och nyttigt på samma gång! Jag har liksom vant mig vid att jag måste laga mitt eget godis nuförtiden ifall jag ska ha något som duger för mig. Men då smakar det också så mycket godare!

 Detox balls heter de här och är gjorda på några mörka aprikoser (blötlagda i ca 30 minuter), rivet skal av en apelsin, några valnötter, en halv dl solrosfrön, 1 msk nässelpulver, 2 msk chiafrön och lite vatten för att få till rätt konsistens. Jag körde allt i mixern i någon minut och rullade sedan i en näve hackade pumpafrön. Mycket apelsinsmak i de här - gilla!


Belly bombs kallas så de här bollarna så trevligt. Innehåller 1 dl några timmar blötlagda katrinplommon, 1 dl cashewnötter, 2 msk linfrön, 1 msk chiafrön, en knapp dl tinade, avrunna frysta blåbär och 1 msk honung. Ställ gärna i kylen för att enkelt kunna rulla bollar av dem. Jag rullade mina i kokos. Här var det blåbären som tar över. Mums!

Jag har varierat recepten lite jämfört med boken enligt vad jag hade hemma i skafferiet. Man får pröva sig fram med olika ingredienser tills man får en känsla för vad som kan passa med vad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar