måndag 14 november 2011

Om måndagar, rödbetor och ensam hemma-kvällar

Måndag kväll! Jag drar alltid en liten lättnadens suck när den stundar, man har liksom klarat av att kicka igång en ny vecka och kommit över all veckoslutsångest och en vanligtvis lite trött arbetsdag.

Jag gjorde inte speciellt mycket i helgen, hann med en fika på Rival, ett bodypump-pass vid Globen, en sväng via hälsokostfavoriten Gryningen på Foklungagatan, ett frisörbesök och så dessa goda rödbetsbiffar med timjan och getost som finns att beskåda på bilden nedan. Jag är inne i någon slags halvgalen getostperiod just nu vilket har fått mig att trotsa min mjölkallergi flera gånger de senaste veckorna nu. Nu får det vara slut. Så fort den här satsen är uppäten, dvs.


Rödbetsbiffarna består av rivna rödbetor, nakenhavreflingor, ekologiskt ägg, färsk timjan och nyttigt himalayasalt.


Jag gjorde en sås till på avrunnen sojayoghurt, timjan och akaciahonung.


Jag fixade också ihop hemgjord ketchup och en egen majonnäs! Ketchupen består av rostad paprika, soltorkad tomat, torkade tranbär, sambal oelek och limejuice. Majonnäsen är gjord på ekologiska ägg, kokosolja och kallpressad rapsolja, limejuice, vitpeppar och dijonsenap. Inspiration hämtade jag ifrån Food for Thought av Blueberry.


Och en raw coleslaw till, på morötter, vitkål, palsternacka och fänkål.

Nu säger jag hejdå för nu ska jag lata mig! Måndag (och onsdag) är min ensamma kväll för P spelar innebandy hela kvällen, så jag får lägenheten och soffan och TVn och köket för mig själv hela kvällen. Sex and the City och rödbetsrester stundar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar