fredag 4 november 2011

Raw fredagskakaofudge

Jag fixade ihop några väldigt goda små fredagsmumsingar helgkvällen till ära. De kommer från min nya favoritblogg och receptet har ni här - jag gjorde halvsats och det blev ändå himlans mycket:

2,5 dl cashewnötter (jag hade i lite mandlar också)
10 st färska, mjuka dadlar (eller blötlagda i 10 minuter om du använder torkade)
1 msk valnöts- eller annan nötpasta (hoppa om du inte hittar - jag använde raw valnötspasta som jag hittade på Gryningen efter jobbet idag)
2 rågade msk ekologiskt eller raw kakaopulver
1 tsk färsk stött kardemumma
1 dl kokosolja
några torkade kokosskivor
kakaonibs
gojibär, russin

Mixa nötterna till ett mjöl. Tillsätt dadlar, nötpasta, kakao och kardemumma och mixa till en jämn massa. Grovhacka russin och kokosskivor och blanda i massan tillsammans med kokosoljan. Rulla till bollar eller gör som jag - forma till en rektangel, dekorera med kakaonibs, gojibär och mera kokosskivor och ställ i kylen en stund att stelna. Ta ut och skär i bitar!


Dessa mumsar jag i mig framför An Education som rullar på TV ikväll. Jättesevärd film. Jag såg den en gång för ett par år sedan men kom inte ihåg att den var så här bra. 60-tal. Som jag gillar det.

Trevlig fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar