tisdag 13 december 2011

Chiafrukost

Dagens frukost blev en julig chiagröt toppad med frukt och bär. Den här är jätteenkel och snabb att laga, prova själv! Se recept längre ner.




1/2 dl chiafrön
2,5 dl växtbaserad mjölk (jag valde havremjölk)
1/2 tsk ekologiskt vaniljpulver (eller annan valfri krydda)
valfritt med frukt och bär till topping

Blanda chiafrön med mjölk och vaniljpulver och låt stå i 10-15 minuter. Chiafröna suger upp vätskan och bildar en geléaktig gröt - det blir ingen obehaglig konsistens utan bara riktigt gott, påminner mig om riktig gröt. Rör gärna om emellanåt så att det blir en jämn och fin grönt, annars får man stå och röra och röra tills den blir det (som jag nu vid första försöket). Jag valde sedan att toppa min gröt med skivad banan och apelsin, mosade hallon, kanel och kardemumma, hackade dadlar och mina älskade kokosflagor. God morgon!

1 kommentar:

  1. Oj, ser gott ut. Jag brukar också äta chiagröt som frukost ganska ofta. :)

    SvaraRadera