lördag 7 januari 2012

Helgdagsmorgnar

Igår vaknade jag mer utvilad än på länge - somnade i soffan före klockan elva, gick sedan och lade mig och sov som en stock tills klockan slog halv nio. Då var det dags att stiga upp, göra morgonyogan, och sedan ställa sig i köket för att vispa ihop morgonens frukost. Jag blev nämligen inspirerad att testa omelettmuffins (inte alls raw för den delen) som jag hittade i min nya kokbok Salig blandning

Det var bara att vispa ihop 3 ägg, 3 dl mjölk (jag använde havremjölk) och lite örtsalt och peppar, hälla upp smeten i fasta muffinsformar (smeten är väldigt rinnig så pappersformar är nog inte att rekommendera), och grädda i 175 grader i 5-10 minuter. De stiger som fina små souffléer i ugnen, men sjunker ihop så fort man tar ut dem. Till det en rucolakräm på crème fraiche (mjölkfri sådan), hackad rucola, citron, salt och peppar samt två olika toppings: en med riven zucchini och goda oliver och en med rucola, hasselnötter och pistagenötter. Hej hopp, så kan dagen börja!


Jag gjorde en skål morgonmüsli också av banan, äpple, blötladga hackade mandlar, torkade fikon, blåbär, solrosfrön, hackade dadlar... Ta det du hittar hemma! Detta avnjöts med den urgoda riskokosmjölksdrycken från Isola Bio. Orkade knappt mer än hälften, men det blev ett utsökt mellanmål senare under dagen. Vi var nämligen hemma hela långa dagen och städade ut alla våra skåp. Klädskåpet var prioritet nummer ett, men efter en stund märker man att man har rivit ut allt ur alla skåp och inte längre vet var man ska börja igen. Jag har slängt flera flera påsar med gamla kläder, tvålar, parfymer, skolådor, gamla skolpapper och en massa annat skräp. Det känns så befriande!


Här är toppingen med ruccola, hasselnötter och pistage.


Riven zucchini och oliver. Jag lät zucchinin ligga en stund i ett durkslag, strödde lite salt och citron över och kramade efter en stund ut vätskan som saltet suger ut.


Här har vi den färdiga läckerheten. Hej hopp! Nu ska vi fortsätta städa. Solen skiner ute och jag ska nog hinna en vända till hälsokost och via gymmet senare under dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar