onsdag 14 mars 2012

Raw granola - nu är den klar!

Jo, det har den varit i ett par dagar redan men först nu kommer jag mig för att visa upp mina guldkorn. Det blev två väldigt lyckade smakkombinationer som jag alldeles säkert kommer att göra på nytt! Jag gjorde en med smak av äpple och kanel och en till med hallon och lakrits. Jag hade i ganska mycket torkad frukt - det gör granolan så där härligt seg och god.

Granolan passar perfekt att äta som frukost med lite nöt- eller havremjölk och färskt frukt till, att knapra på som mellanmål eller varför inte strö några bitar över salladen! Möjligheterna är oändliga. Nästa sats blir nog en citrusvariant med lite grönt pulver i... Pröva dig fram till din favorit! Läs mera här om hur jag gjorde min granola. Har du ingen torkugn går det bra att använda vanlig ugn. Ställ in den på 50 grader och öppna ugnsluckan lite nu och då för att släppa ut fukt. Torktiden blir betydligt kortare på det här sättet - det blir naturligtvis inte helt raw, men så nära man kan komma utan torkugn!




Det kanske låter konstigt med lakritsgranola, men den platsade faktiskt helt perfekt på frukostbordet! Gudars vilken mumsig kombination. Som att äta godis till frulle, men nyttigt.


Fyll en stor, tät glasburk med din härliga granola och förvara den så i flera veckor - om du klarar av att spara den så länge förstås!

2 kommentarer:

  1. Jag har precis hittat hit och tittar på dina spännande recept. Du känns så härligt positiv! :)

    Din granola ser fin ut så det receptet måste jag också titta på! Hoppas också på att hitta något småkakerecept eller något liknande kokostoppar. Jag har en alldeles sprillans ny Sedona som jag tänkte inviga till helgen så jag tokletar roliga recept. :) Ska prova att göra 'kanelbullar' och rawfood-kex efter recept jag hittat.Enda problemet är att det inte står hur länge de ska vara i torkugnen. Det är lite nytt för mig än så länge.

    Ha det gott! Våren är här! :)

    Varma hälsningar

    Veronica

    SvaraRadera
  2. Tusen tack! Det finns hur mycket som helst ma kan göra med en torkugn, och det känns verkligen som en djungel i början! Jag har bara haft min i 3 månader så jag är också rätt nybörjare. Frökex är jag också mycket sugen på att laga... Enligt det jag har läst tar det väl allt emellan 8-24 timmar att torka frökexen, beroende på ugn och hur tjocka man gör dem.

    Jag har gjort en sats småkakor men de blev lite trista för min smak. Erica Palmcrantz har en hel del småkakerecept i sin bok Raw Delight.

    Lycka till! Berätta gärna hur det gick när du kommit igång lite mer :-)

    SvaraRadera