fredag 16 mars 2012

Raw Ceasar med tamarirostade pumpamandlar

Vad är en ceasarsallad utan dressing? Just det! Därför blev jag så oerhört lycklig när jag upptäckte detta recept med en raw härlig krämig dressing. Denna rätt ligger på min topp trea (minst) just nu och jag kommer nog äta det ända tills jag aldrig mera kan. Så gott är det.

Till denna ceasarsallad hade jag en blandning av mandlar och pumpakärnor rostade i tamari och ingefära. Se receptet för dessa längst ner. Smakar som pizza, som mannen här hemma förtjust kläckte ur sig. För mig är de som veganbacon - så otroligt smakfulla och goda, man får vara försiktig...





För två stora sallader

romansallad
crestasallad (eller annan fin flerfärgad krispsallad!)
tamarirostade ingefärsmandlar

Ceasardressing

1 dl naturella cashewnötter
1/2 perfekt mogen avokado
10 gyllene inkabär (tex Renée Voltaires) - eller andra torkade syrliga bär, tex tranbär eller varför inte en dadel
saft av 1/2 citron
1 liten bit av en vitlöksklyfta
1 tsk ekologisk kryddbuljong (byt ut mot lite örtsalt om du inte har det hemma)
2 msk olivolja
1 dl vatten
1 nypa salt
svartpeppar

Mixa alla ingredienser till dressingen. Pröva dig fram med citronen ifall du inte gillar det för surt. Samma med vitlöken - jag gillar inte vitlökssmak men tycker att det är en fenomenal krydda i små små mängder så jag använder väldigt lite. Blanda dressingen med salladen och voilà - klar att serveras tillsammans med en näve härligt kryddiga tamarirostade mandlar och pumpakärnor.

Tamarirostade ingefärsmandlar och pumpakärnor

1 dl ekologiska mandlar, blötlagda över natten
1 dl ekologiska pumpafrön, blötlagda över natten
2 torkade fikon
2 msk tamari
1 cm ingefära, skalad
1 liten bit vitlök

Mixa fikon, tamari, ingefära och vitlök till en smet. Blanda i de blötlagda mandlarna och pumpafröna, bred ut på bakplåtspapper och torka i torkugn på 42 grader i ca 12 timmar eller i vanlig ugn på 50 grader (pröva dig fram med torktiden - mandlarna ska torka men fortfarande vara lite sega). Bryt i bitar - dessa är fantastiskt goda. Förutom till sallader passar de även förträffligt som snacks bara som de är. Lägg upp en handfull i en skål och njut!


Inspirationen till dessa recept är hämtade ur Renée Voltaires bok Salig blandning.


Släng i också den andra avokadohalvan om du är avokadofrälst som jag... Glad fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar