lördag 7 april 2012

Glad påskledighet - firas med nötpaj med chokladmousse och frukttäcke

Nu är jag äntligen ledig! Sex hela dagar gör jag ingenting annat än sover, äter, läser och badar bastu - och lagar rawfood i köket här på landet så klart. Till eftermiddagsfikat igår blev det en paj som jag inte har kommit på vad jag ska kalla den men som i alla fall består av en nötbotten, chokladmousse och en härlig fruktblandning på toppen. Det här måste faktiskt vara en av mina mest lyckade pajer, den blir så saftig av chokladmoussen att ingen som helst cashewgrädde (eller glass för den skeptiske för den delen) behövs till. Pröva den själv! Eller bjud helt fräckt in dig på en söndagsfika när vi väl är hemma igen, jag lovar att jag inte tar illa upp. Recept längst ner.

Om uppdateringarna blir sporadiska resten av helgen (vilket jag vet att de har varit de senaste veckorna också, jag skyller på mycket jobb och sjukledigt), så beror det på att jag njuter alltför gott av min välförtjänta påskledighet. Och det ska jag väl hoppas att jag fortsättningsvis gör. Glad påsk!





Mängderna och proportionerna är som vanligt höftade men jag här följer en as-good-as-it-gets uppskattning på det jag hittade i skafferiet och blandade ihop. Pajen räcker till ungefär 4 personer.

Nöttbotten


1,5 dl valnötter
1,5 dl mandlar
1/2 dl russin
8 dadlar
1 dl kokosflingor
1 msk ekologisk kallpressad kokosolja
1 msk honung, gärna flytande
ett par nypor salt och kanel
1/2 tsk vaniljpulver

Chokladmousse


1 mogen avokado
2 msk kokosolja, försiktigt smält i vattenbad
3-4 tsk raw kakaopulver
1 tsk carobpulver
1/2 dl vatten
6 dadlar
1 msk honung
1/2 tsk vaniljpulver

Frukttäcke


3 kiwifrukter
1 banan (lite åt det grönare hållet)
1 msk kokosflingor
vaniljpulver

Mixa ingredienserna till nötbottnen ordentligt och tryck sedan ut bottnen i en mindre pajform. Gör sedan chokladmoussen - mixa först vattnet och dadlarna till en jämn massa, tillsätt sedan resten av ingredienserna, sist den smälta kokosoljan. Smaka av med kakaopulvret och sötningen så att du blir nöjd. Bred ut den färdiga chokladmoussen på nötbottnen. Skär till sist frukten i mindre bitar som du blandar med kokosflingor och lite vaniljpulver i en skål och sedan strör ut över pajen. Ät bums!

1 kommentar:

  1. Det där låter helt löjligt gott! Jag ska bjuda in mig på fika nästa gång jag är i Sthlm.

    Thoni AB

    SvaraRadera