måndag 2 april 2012

Kokostoppar och tekoppar

Tack vare dessa och en hel massa koppar te har jag åter blivit bra. Sekunden man blir frisk efter en att ha varit sjuk eller förkyld förstår man verkligen att uppskatta hur bra man mår - tänk om man kunde komma ihåg att tänka på det lite oftare! Det ska jag definitivt försöka. Tänk hur bra jag mår! Bara den meningen får mig att må ännu lite bättre.

De här kokoskakorna är hur lätta som helst att göra - när man väl fått upp kokosnöten! Färsk kokos överträffar alltid torkad. Eller nej, bäst är en kombination av båda... Pröva själv vet jag!






Kokosblandning


1 dl färskt kokosnötkött
1/2 dl valnötter
2 msk kokosflingor, torkade
1 tsk kokospalmsocker - det här är ett brunt socker med lågt glykmiskt index som utvinns ur kokospalmens nektar och är ett utmärkt naturligt sötningsmedel som dessutom ger lite extra fruktig, kolaaktig smak
1 msk kokosolja
1/2 tsk lucuma
1 nypa salt
lite kanel

Chokladsås


1 msk raw kakaosmör
1 msk kokosolja
3-4 tsk raw kakaopulver eller carobpulver eller en blandning av båda
1 tsk agavesirap/kokospalmsocker
1 nypa vaniljpulver

Mixa ingredienserna till kokosblandningen i en mixer och lägg upp i valfria formar. För att göra chokladsåsen, smält kokosolja och kakaosmör försiktigt i vattenbad - försök att inte hetta upp det över 42 grader så att alla näringsämnen bibehålls. Blanda i resten av ingredienserna och låt stå en stund så blir den lite tjockare.

1 kommentar:

  1. Vad är kokoskött? Funkar det istället med fin riven kokos?

    SvaraRadera