fredag 20 april 2012

Riktigt nyttig morgongröt på kokosnöt och bovete

Det är någonting alldeles magiskt med ordet kokos. Dels ger det härliga associationer till vita stränder och palmer som böjer sig utöver vattenbrynet och så råkar kokos i alla sina former vara bland det godaste jag vet. Rostad, skivad, färsk, som mjölk, grädde eller vatten... Dessutom är den väldigt näringsrik och full av bra fetter. Visst, nära en tredjedel av kokosnöten består av fett och mycket av detta är mättat fett, men det är korta mättade fetter som omsätt i kroppen på ett annat sätt än de övriga skadliga mättade fetterna. Kokosfetterna har en antibakteriell effekt på kroppen och hjälper alltså till att bekämpa skadliga bakterier och är dessutom effektiv mot candida och andra jästsvampar som många av oss har i kroppen. Dessutom ger kokos bättre blodfetter, minskar fettet runt midjan, är bra för matsmältningen, höjer ämnesomsättningen och gör oss mätta. Äter man en frukost på kokos äter man spontant mindre till lunch, så nu är det alltså dags för ett nytt morgongrötrecept baserat på den här nyttiga lilla vännen!

Jag började med att mixa bitar av färskt vitt kokosnötskött i matberedaren, tillsatte sedan lite kokosolja, en halv dl bovete (blötlagt över natten och välsköljt under kallt vatten), ett halvt grönt äpple, salt och kanel, en skvätt agavesirap och lite havremjölk för den grötiga konsistensen. Kokosmjölk skulle ha passat ännu bättre. Men det här blev så gott så ändå.

Den här gröten är helt utan torkade frukter och annan sötning dessutom (förutom den lilla skvätten agave då som fick hjälpa till att höja smaken) - det är nämligen min största last kan jag tala om. Sedan jag började med rawfood har jag blivit kvitt mitt sockerberoende, men detta har istället ersatts av sug på mat med naturligare sötningsmedel, såsom dadlar, honung, russin och just agave. De är klart hälsosammare än socker såklart, framför allt ger de inte de där omtalade blodsockersvängningarna, men allt ska tas med måtta så jag försöker hålla mig i kragen emellanåt. Sött hör helgerna till är en bra tumregel!

Till helgen väntas besök från hemlandet så en och annan raw tårta ska det minsann bjussas på!



Och ja, haha, jag lyckades visst dekorera gröten med bland annat en torkad dadel. Lite kanel, skivat grönt äpple och hallon också. Men fredag, det är ju nästan helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar