onsdag 20 juni 2012

Bra på språng - ljuvliga granolabars

En återkommande utmaning med rawfood är vad man ska äta när man inte är hemma. Allt från ute på stan till långt borta på resa innebär extra funderingar och förberedelser om man vill vara strikt. För Barcelonaresan för två veckor sedan gjorde jag därför dessa underbara granolabars som är fulla med vitaminer, mineraler och spårämnen från alla nötter, frön och torkad frukt som jag hade i blandningen. Bästa sättet att ha koll på innehållet i det du får i dig!

 

 
Jag utgick från granolareceptet som du hittar här. Kom ihåg att räkna med tillräckligt med tid för blötläggning av bovetet, nötterna, fröna och den torkade frukten - över natten brukar bli bra. Den här blandningen får gärna bli lite fastare än granolablandningen så att de håller ihop bra när de är klara.

Följ i övrigt receptet så långt du behagar, smaksätt efter eget tycke och sinne - mina godisar är den här gången fulla av färsk kokosnöt, vanilj och kanel - och lägg sedan upp granolablandningen på bakplåtspapper på torkplåtar i rektangulära bitar, så att de blir lätta att skära i mindre bars när de har torkat lite. Ställ in i torkugnen på 20 timmar, ta ut efter ungefär halva tiden, ta bort bakplåtspappret, skär i lämpliga bitar och ställ in dem igen. En härlig doft sprider sig i hela lägenheten.... De är klara när du känner att de är torra och tillräckligt fasta så att de håller ihop bra.



2 kommentarer:

  1. Ser jätte gott ut! Håller själv på att göra granola hemma, groddar bovete just nu :-) . Hoppas du hade det härligt i Barcelona.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det var underbart! Hoppas ditt bovete blir bra - jag har själv försökt grodda några gånger men tycker det blir dåligt så snabbt, det kräver lite övning för min del!

      Radera