tisdag 16 februari 2010

En semla, fastlagsbulle, fettisdagsbulle, hetvägg, simila

Jag har länge undrat varför fastlagsbullor är kännetecknande för denna dag. Är det inte lite motstridigt att man ska äta en söt bulle fylld med grädde och mandelmassa två dagar efter att man inlett sin 40 dagar långa fasta? Lite googlande gav dock svaret, bullen, eller semlan, lär nämligen från början ska ha varit släta bullor som var bland det enda som fick ätas under fastan. Detta går tillbaka ända till medeltiden, då Sverige ännu var ett katolskt land. För att dryga ut semlan började folk sedan göra hål i dem och fylla dem med olika godsaker. Allt detta antagligen i samband med att svenskarna blev mindre religiösa och inte längre brydde sig om att fasta inför påsken. Att lägga i mandelmassa är en ny tradition som blev vanligt först under mellankrigstiden. Ändå kan jag inte låta bli att undra varför fastlagen och denna tisdag varit en tid för fest och glädje då det skulle drickas och ätas mycket gott, för fastan inleds ju på fastlagssöndagen. Eller?

Gårdagen var bra. Skivstång kondition = bodypump + 15 minuters intervallkonditionsträning efteråt! Det var inte det det allra lättaste att hållas stående på sina darrande ben i en kvart efter en rejäl bodypumpkörning, men känslan efteråt var suverän. Nu bara ett ord: muskelvärk. Plus ny favorittimme.

På tal om fotboll måste jag säga att jag tyvärr inte är det minsta intresserad av vad som händer i Vancouver just nu. Men man måste väl inte heller hänga med i allting för att kalla sig allmänbildad. Om jag nu stryker sporten från min intressehandbok så kan jag väl låtsas vara en kul människa i alla fall?

När kommer våren? Längtan! Men man får ju vara glad att man inte måste trava omkring i slask i 5 månader utan istället får hoppa från den ena vita snödrivan till den andra. Våren lär ska komma tidigare hit än till Helsingfors. Fast med de här snömängderna lär det nog ta sin tid innan vi får vittna om grönskande gräsmattor och små krokusar som reser sig ur tjälen.

Så glad fettisdag!

1 kommentar:

  1. HHHEEEEJ, såg att du tidigare nämnde att Peik skall till Clermont-Ferrand?? Det är ju där som Jockum är :D Men tror dessvärre att Jockum just då (20-26.2) är här i Geneve, men kul ändå!

    Bella

    SvaraRadera