onsdag 17 mars 2010

Förresten... Kaffekoppen!

Hittade ett inlägg som jag skrev någongång i januari men som sen plötsligt försvann när jag tryckte på någon fel tangent, men nu hittade jag det ändå, det hade sparats i arkivet! Så man kan väl publicera bättre sent än aldrig:

Jag ska inte dallra på om mitt morgonkaffe nu än en gång, nej, jag tänkte bara snabbt klottra ner några rader om ett suveränt café slash lunchställe som vi hittade i Gamla stan i söndags och som ju faktiskt är från min lilla bok "Stockholms caféer, tesalonger och chocolaterier". Kaffekoppen ligger alltså vid Stortorget tätt intill det gayvänliga alternativcaféet Chokladkoppen. Så var noga med det! Redan före man träder in blir man informerad om sjukligt goda kanelsnäckor stora som lastbilsflak eller en lunchfisksoppa to die for. Vi fick inte plats i gatuplansvåningen så vi fick klättra ner för den smala spiraltrappan till källarvåningen, som var det mysigaste jag någonsin sett! Det var som en gammal stenkällare med välvt tak, det fanns inga fönster och bara levande ljus. Möblemanget var gammalt och i mysigt Jennys stuga-stil (= man fick hoppas att stolen under en inte brakar ihop vilken sekund som helst) och man fick sitta trångt och dela bord med andra gäster då de var fullt. Tyvärr var jag fortfarande på mjölktest så jag kunde inte smaka på vare sig de prisade kanelsnäckorna eller fisksoppan. Nästa gång, för det blir det absolut!

P.S. En nästa gång blev det också med mamma och papap då det var här och jag beställde naturligtvis in en kanelbulle. Riktigt goda, men tyvärr inte världens godaste. Men MOROTSKAKAN som mamma åt... Den skulle jag nog kåra till världens go'aste! Så marsch iväg dit! Stor som ett hus var den också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar