torsdag 18 mars 2010

Svampsås.

Lagade supergod middag igår - köttfärsbiffar med svampsås. Det var min första egenhändigt gjorda svampsås och jag måste säga att den blev så otroooooooligt god! Jag skulle ha kunnat äta den som soppa. Nam. Lägger in receptet här nedan för dem av er som vill prova (hittade det på internet):

1 burk blandsvamp 200 g
1 liten gul lök
200 g färska champinjoner
3 msk kalvfond (använde grönsaksfond)
3 dl mjölk eller grädde
1 ½ dl grädde
ev. 2 msk vitt matlagningsvin
matfett att steka i
salt
peppar
2 msk vetemjöl eller idealmjöl

Skölj och skär champinjonerna i skivor. Hacka löken. Fräs i matfett. Tillsätt sedan alla övriga ingredienser och låt puttra ca 15 minuter. Smaka under tiden av och tillsätt ev. ytterligare av det du tycker saknas.
Red av med 2 msk mjöl utrört i lite mjölk eller med idealmjöl.
Tips: Byt ut blandsvamp mot valfri svampsort, t.ex. kantareller eller (mera) champinjoner.

Så där ja! Det här receptet får nog en egen sida i min kokbok. Jag använde färska campinjoner och färska skogschampinjoner. Jag blandade också in lite pesto i köttfärsen, mums.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar