onsdag 3 mars 2010

Baconkyckling under valnötsträdet

Testade min nya kokbok igår som kom på posten i måndags. Beställde den på Adlibris.se och den skickades till Årsta Spel & Tobak inom 2 vardagar, nästan hälften billigare än i bokhandlarna och dessutom utan leveranskostnader. Det finns Adlibris.fi också - rekommenderas varmt! Man kan beställa högar med pocketböcker och allt annat läsbart mellan himmel och jord.

Boken är indelad enligt olika råvaror - t.ex. avokado, tomater, nötter, örter, chili, hallon, choklad och te. Man får otroliga idéer från den, den är fylld med både ordentliga middagsrätter och mindre plockmatsrecept. Måndagen gick åt att bläddra igenom hela boken och jag fick genst lust att köpa en mortel för att kunna börja pynja med färska örter och laga god hemlagad pesto osv. Köpte faktiskt redan både basilika och timjan som står i små fina skålar i köksfönstret.

Första rätten blev alltså Gunillas parmakyckling som blev otroligt lyckad! Jag bytte visserligen ut parmaskinkan mot bacon eftersom det var så mycket billigare men Peik verkade inte ha något emot det (och inte jag heller faktiskt). Kort och gott bestod rätten av potatis i klyftor, purjo och choppad selleri som lades som en bädd i en ugnsfast form och som sedan kompletterades med hönfiléer rullade i salt och peppar och virade i bacon. Ett paket matlagningsgrädde bland potatisarna och in i ugnen, och vips, så hade vi mat för resten av veckan!

På fredag blir det fredagsmys med lite plockmatsfavoriter, exempelvis fetaoströra, heta räkor med vitlök och chili och kanske en chèvredip med timjan...

Nu SPSS!

1 kommentar:

  1. d smälter i munnen när man läser dina texter... nästan gång jag är där så hoppas jag på att vli bjuden hemmat :) :)

    SvaraRadera