torsdag 29 april 2010

Besök och ljuva (?) nötter.

Ikväll kommer Hiltu & Hene (Annika & Henkka) på besök, jee! Ska bli roligt, vi ska fira en finsk vappen i Stockholm, får se hur det går till! Inte lika livligt som hemma kan jag tänka mig. Får se om dom tar studentmössorna med sig, haha. Vi hade tänkt möta upp dem vid Arlanda Express och direkt gå till Vapiano och äta, men nu har Peik blivit hemma från jobbet idag för att han kände sig så krasslig så det blir säkert hemmagjorda pizzor istället. Eller annat gott. Det är något lurigt med oss och Hene och Hiltu, när vi hälsade på dem i Hong Kong för ett år sedan låg ju först Hene och Peik sjuka i feber ett par dagar och sedan jag. Hoppas att Peik blir bättre tills imorgon, men månne inte med mycket vila idag och så tänker jag proppa honom full med vitlök, citron, ingefära och honung, bäst allt på samma gång, så blir han nog frisk på tre röda sekunder ska vi se. Ingefärate är förresten jätte gott! Jag fick idén från en av mina Anna Bergenström-kokböcker: skär två, tre tunna skivor av en färsk bit ingefära och en bit citron och häll på kokande vatten. Låt dra minst 5 minuter och avnjut utan att plocka bort ingefära eller citron - nam!

Nötter är ju också gott. Jag fick dock lära mig en riktig nötläxa här i veckan... Nötter är faktiskt en färskvara som blir dålig eftersom de innehåller mycket fett (hälsosamma oljor som alla borde veta!), fett som härsknar snabbt när det är i kontakt med syre och i rumstemperatur. De ska alltså helst förvaras förslutet i kylskåp. Detta hade jag helt missat och på tisdag kväll åt jag alltså nötter ur en skål som hade stått framme i köket i säkert flera veckor. Det tog bara 10 minuter innan jag fick ordentligt ont i magen och fick springa på toaletten resten av kvällen, kastade också upp 3 gånger! Det var väl någon slags mögelsvampförgiftning. USCH! Hoppas inte aflatoxinförgiftning, det lär ska kunna bildas när nötter blir gamla och är i högsta grad cancerframkallande... Minsta lilla mängd lär ska kunna vara skadlig för levern! Men kort och gott - var försiktig med nötter! Färska är de hur hälsosamma som helst men de ska förvaras och konsumeras med omsorg.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar