måndag 12 juli 2010

A mango situation.

Jag har inte ännu helt och hållet funnit mig vid det svenska datumformatet. Jag trodde att det bara var the U to the S to the A och andra länder långt borta som väljer att svänga på DD-MM-ÅÅ-siffrorna så de blir alldeles oigenkänneliga men det görs tydligen äve här på andra sidan Östersjön. Varje gång jag ser 100712 blir jag konfunderad och måste svänga på ramsan och tänka i finska termer. 12 juli 2010. Så ska det vara! Svenska pärmar/mappar hade jag också svårt med i början men nu börjar jag tycka att de är mycket mer praktiska än våra traditionella version.

När vi nu en gång är inne på smärre problem kan jag ju berätta om mitt mangoproblem som jag tvingades ställa mig inför idag efter spinningtimmen (som jag för övrigt nästan svimmade/spydde under, det var så hett i salen, det började flimra vitt framför ögonen så jag måste skippa stretchingen och sätta mig på en bänk med huvudet hängande mellan knäna!). Mango har hittills inte ingått i min vanliga kost men Fanny Bergenström fick mig att introducera denna guldgröna pärla i Peiks och min vardag. Men. Hur skär man en mango? Lördagens fruktsalladsmango som vi hade med oss på picknicken såg ut som en sönderriven disktrasa så idag när jag skulle laga kycklingmangosallad med mango chutney-curry-yoghurtsås tog jag hjälp av Youtube. Och nu är jag expert! Att skära upp en mango tycks vara något av en global utmaning. Det finns otaliga How to cut a mango?-videon på Youtube och Google ger träffar såsom My mango disaster och The mango nightmare. Men god är den lilla saken!



















P.S. När man har tagit en dusch, borde man inte känna sig fräsch?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar