torsdag 7 oktober 2010

Kokbokshimlen

Det är var jag befinner mig just nu. Jag har ju levt på mina Anna & Fanny Bergenström en god stund men nu har två nya utmanare banat sin väg upp på min kokboksställning. På Åhléns boksrea hittade jag i tisdags den splitternya boken LCHF-husmanskost. LCHF, low carb, high fat, för dem som inte visste. Jag har ju prövat mig fram med denna diet (och med diet menar jag nu enbart en viss sorts kost, inte någon bantningsmetod!) under våren och sommaren men kommit fram till att det helt enkelt inte är min grej. Men fast jag nu alltså inte slaviskt följer dessa Atkins-liknande kostråd tycker jag ändå att det känns vettigt att försöka dra ner på onödiga kolhydrater som vi hittar i t.ex. vitt mjöl och vitt socker. För grytor låter sig mer än väl ätas utan ris vid sidan om, lasagnen kan man varva med skivad aubergine istället för pasta och pizzan kan göras helt utan botten för att istället få påminna mer om en gratäng. Man kan ju helt enkelt dra ett litet strå till sin egen stack där man bara kan, eller hur. För visst är det ju gott med bröd eller choklad emellanåt det också.

Tillbaka till boken, den innehåller recept på bl.a. fröbröd, zucchinispaghetti, blomkålsmos, laxburgare med räksås, omeletter, laxlåda, tomatsoppa med köttbullar, ostkaka.... Här kan ni till och med provläsa en liten smakbit.


Den andra boken jag fortfarande väntar på är Raw food på svenska av Erica Palmcrantz. Det är ännu helt oplöjd mark för mig så det ska bli intressant att se vad den har att ge. Raw food går ut på att man ska äta levande föda, dvs. olika groddade bönor, nötter och frön, mycket grönsaker, inget kött och inga mejeriprodukter eftersom de inte innehåller den näring som kroppen bäst kan tillgodose sig. Ekologiska och närproducerade produkter blir en högprioritet i detta liv!


Jag tänker nu inte heller bli en strikt raw food:are men jag tycker ändå att det kan vara lite kul att testa sig fram och känna vad man mår bra av och veta att man äter hälsosam mat utan en massa onödiga tillsatsämnen och gifter som kan vara skadliga för kroppen. So let's see where this goes!

Från en grej till en annan så har jag förresten fått goda nyheter från mitt jobb, vilket betyder att jag kan anmäla mig till den yogakyrs som jag smygtittat på i några veckor nu.

Happy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar