lördag 6 november 2010

Lax and apple pie

Är hemma ikväll, Peik är ute på lagkväll med sitt innebandygäng. Jag har lagat god mat och kollar Solsidan och lite filmer, bl.a. The Boy in the Striped Pyjamas. Till middag blev det laxburgare med skagenröra och rostade rotfrukter i timjan. Laxen på Ica var så billig - 99 kronor kilot - att jag måste slå till stort! Men usch vad tantigt! Jag vill inte vara en sån dän dam som bara talar om vilka rabatter jag erövrat den senaste veckan. Måste börja se upp va... Till efterrätt ska jag snart i alla fall smaska i mig en raw äppelpaj!

Batat (sötpotatis), kålrot och rödlök med rapsolja,
färsk timjan, vitlök och salt och peppar


Laxburgare med skagenröra serveras med grillade rotfrukter
på en bädd av babyspenat och solrosskott

Vilken mening! Taget som ur en meny från Halv åtta hos mig, eller hur. Haha.

Laxburgarbiffen är gjord på 600 g lax som jag körde i matberedare, blandade med en halv hackad lök, ett ägg och lite salt och peppar och stekte 3 min per sida. Skagenröran består av ca 150 g räkor, 1 dl crème fraiche (mjölkfri sådan!), ½ dl majonnäs, ½ dl hackad dill och salt och peppar.

Mums med raw äppelpaj. Bottnet är gjort på malda mandlar, dadlar, kanel, muskot och honung, fyllningen består av en mixad blandning av äppel, banan, dadlar och kanel och det hela garnerat med färska äppelskivor. Jag ska nog äta det med lite av Oatlys glass!

P.S. Hittade ett nytt favoritkafé i City idag, Vetekatten! Hit måste man absolut gå. Fy skäms att jag inte varit där tidigare men... Det är ett sådant gammaldags konditori, det har nog funnits där jätte länge, det är som en gammal mormorslägenhet med en massa olika rum i olika inredning med olika stolar, bord och fina broderade borddukar. De godaste små bakelserna serveras i tusen olika sorter och sitt kaffe får man ta från ett stort bord mitt i ett av rummen som är färdigt uppdukat med koppar och kaffekannor. En högst tioårig pojke med liten svar bagarmössa och vita kläder och förkläde sprang omkring och dukade av borden och hjälpte till och laga mitt rooiboste, det kändes som rena 50-talet. Sånt gillar jag!

3 kommentarer:

  1. Vetekatten är den finaste lilla pärlan i City! Det bästa jag ätit där är deras fastlagsbulle (eller erhm, semla) - om din mage mår bättre kan du kanske provsmaka sen i januari och februari :)

    SvaraRadera
  2. altså ja blir ba mer o mer amazed över dina matlagningar!!!!! ser så gaalet gott ut, mums

    SvaraRadera
  3. Tack hih! Bella, jag åt deras kanelbulle på Kanelbullens dag och den var verkligen god så ska nog ge mig på deras semlor så fort det blir dags! :) Tack för tipset!

    SvaraRadera