fredag 17 december 2010

Glöggeliglögg, fredag!

Sitter i köket och smaskar på Kouvolan lakritsi. Jag hittade det i Lakritsroten dit jag och min kollega Marie yrade oss fram genom snöstormen igår vid lunchtid. Det var en helt underbar butik, ett absolut måste för alla som bor/är i Stockholm och älskar lakrits! Det fanns en hel del finskt godis där, bis bis, suku laku, pantteri, sisu, lakritsmattor, vanhat autot, Fazers salmiakchoklad, till och med Missä X och Ässä Mix. Missä X var min favorit när jag var liten (och är det fortfarande om jag måste välja någonting men jag äter nog inte så mycket godis mera nuförtiden - räkna bort lakrits och choklad!). Alltid då vi var hemma i Finland från Tyskland och hade godisdag, vilket brukade vara på fredagar, så fick vi välja var sin påse och var sin liten patukka. Jag tog alltid Missä X och en Pätkis. Missä X fanns ju bara i mindre påsar dåförtiden.

Nu är jag alltså hemma, helt slut efter att ha sovit lite för lite och fixat lite för mycket de senaste veckorna och tänker bara ta det lugnt ikväll och sova ut imorgon. Peik är ute nånstans och flänger. Jag har städat lägenheten och tänt lite ljus och planerat hur vi ska be Johan sätta upp våra hyllor imorgon. Han är vår fixarbosse som brukar komma hit med sin borrmaskin alltid nu och då. Imorgon ska han också hjälpa oss att ta hem vårt matbord från Mio för vi har ju ingen bil och leverans hem kostar 890,-. Då väntar man hellre några dar tills Johan har tid. Som belöning brukar han få mat, imorgon ska vi bjuda på risgrynsgröt. Eller tomtegröt som vi brukar säga hemma.

Jag tror det kommer något bra på TVn snart som jag kommer att somna framför. Kanske dricka lite glögg.

Nya glöggmuggar från Turquoise på Malmskillnadsgatan (nära NK)

Kokade lite knäck i måndags, den här med mandel och pecannöt.

...och lagade mera bounty på tisdag för att Peik och jag redan hunnit käkat upp första satsen! Så här fina blev dom:


1 kommentar:

  1. Glad att du hittade glöggmuggar till sist! Och så fint godis du lagat, blir sugen :)

    SvaraRadera