måndag 3 januari 2011

Ananas or ananas?

Nu har gästerna åkt och vi har hunnit firat nyår och födelsedag och varit och äta amerikanskt (mmm!) på Friday's vid Stureplan på lördag och grekiskt (ännu mera mmmmm...!) på Esperia på nära Mariatorget på söndag. Vi var nästan hela gänget på lördagen, alla utom Johanna som blev hemma med Emil som hade åkt på någon underlig magbobba under natten. Nästa dag blev det sedan Petes tur att insjukna och därefter tyvärr också Toby och Katten, så till slut blev det bara Annika och Peik och jag på min födelsedagsmiddag! :-) Men vi hade det jättekiva med god mat och intressanta diskussioner om jobb och svenska bostäder. Obligatoriska oliver och halloumi till förrätt och en utsökt souvlaki med tsatsiki därpå!

Jag har varit helt fruktansvärt dötrött på jobbet idag. Det är så skönt att vara hemma! Det börjar en bond-maraton på TV idag och jag ska försöka se på min första Bondfilm någonsin. Jo, ni läste rätt... Vi ska ser hur jag gillar det. Nu sitter jag i alla fall i soffan med färsk ananas och en drink på färskpressade apelsiner, frysta hallon, en kiwi och lite spirulina. Spirulina är ett litet mirakelpulver som framställts ur en sötvattenalg och som innehåller otroligt mängder protein och vitaminer och mineraler och antioxidanter. Spirulina innehållar många bakteriehämmande ämnen som stärker kroppens immunsystem, stärker blodkärlen och håller huden frisk. En endaste tesked gör susen i din drink eller smoothie och ger dessutom en intressant grön färg. Jag brukar ibland ha i vetegräs i mina drinkar också, det är mera illgrönt och innehåller vitaminer, antoixidanter och spårmineraler och är perfekt när man vill ha en rensande och naturlig superfood i t.ex. bröd eller smoothies.


Jag ska försöka hålla mig till en kost späckad med grönsaker, frukter, nötter, frön och superfoods i några veckor nu för att återhämta min stackars kropp från alla de hälsoplågor som december har fört med sig. Detta är ingen "hälsosam januari"-kur som innebär att jag kan börja frossa i fastlagsbullar och lakritsremmar den 1 februari utan jag har gett mig som en liten nyårsutmaning att tillsvidare börja föra ett allmänt nyttigare leverne - allt med måtta och vissa saker ännu lite mindre! Mindre ska det bli av främst snabba men också långsamma kolhydrater samt kött och tillsattsämnen. Här ska naturligtvis inte vikten av god och tillräckligt mycket sömn underskattas, så jag ska försöka börja ge natten en ny chans nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar