onsdag 26 januari 2011

O holy mushrooms

Det blev svampomelett till middag igår. Det brukar inte bli ordentlig mat varje dag efter jobbet nuförtiden men igår åt jag en så fattig lunch på jobbet bestående av endast några salladsblad och lite soltorkade tomater och kronärtskockor (nam!) att jag kände att jag behövde någonting stadigt att fylla magen med på kvällen. Den är inspirerad av kära Bella. Jag brukar laga den med skogschampinjoner och senast jag svängde ihop en råkade vi dessutom ha ett paket bacon i kylen som fick slinka med ner i pannan. GOTT säger jag!

Så här brukar jag göra (för 2 personer):

Stek ganska mycket champinjoner (ca 15 medelstora) på medelvärme i en stekpanna. Vänta tills de har slutat svettas och tills största delen av vätskan har avdunstat och tillsätt sedan smör, en hackad liten rödlök, eventuellt bacon (0,5 - 1 pkt) och smaksätt med timjan. Gärna ganska mycket timjan. Låt steka tills löken blivit lite genomskinlig och baconen inte längre är rå, tillsätt sedan en knapp dl grädde (ekologisk och havrebaserad i det här hushållet, du gör som du vill!). Låt puttra i stekpannan på medelvärme i ca 15 minuter. Smaka av med salt och peppar och kanske lite mera timjan.

Medan svampröran småkokar är det dags att förbereda själva omeletten. Här brukar jag blanda 4 hela ägg med en dryg tesked godgod senap och salt och peppar och så en liten skvätt grädde. Vispa smeten lite för hand innan du steker omeletten på bägge sidor i en par minuter eller tills sidorna fått lite färg. Den får gärna bli så där tjock och fluffig som jag lyckats med på denna bild!

Servera med sallad, gärna rucola.

Visste du förresten att...

Puttrig är synonym med hemtrevlig, trevlig, mysig, trivsam, skön? -Oj vad puttrigt ni har det här hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar