torsdag 27 januari 2011

Scones

En ljuv doft av scones börjar sprida sig i köket. Det doftar lite av citron också för jag prövade mig på en lemon curd som ska vara god att ha till, vi ska se om det bli någonting jag kan rekommendera... En Västerbottenost köpte vi också som bara är så god att jag måste avvika lite från mina tråkiga mjölkallergimönster. Nu ska vi bänka oss framför tv:n med en hel korg med scones och stora koppar te!
 
Min lemoncurd på rivet citronskal, citronsaft, smör, socker och ägg


Här kommer receptet på lemon curden som förtrollade oss båda:

100g smör
2 ägg
2 dl socker
1,5 citron

1. Riv citronskalet och pressa ur saften ur citronerna. Koka upp citronskal och citronsaft, 1 dl socker och smör i en kastrull tills allt löst sig. Låt svalna lite.

2. Vispa ägg och 1 dl socker poröst och blanda med citronkrämen. Sjud på svag värme tills krämen tjocknar. Den får inte koka. Jag lät min sjuda i ungefär en kvart tror jag.

3. Häll upp på rena burkar, låt svalna och sätt på lock. Förvara i kylskåp. Hållbarhet 10-12 dagar! Den är god att äta med scones när den fortfarande är lite varm - pröva dig fram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar