onsdag 27 april 2011

Nutty me

Idag blev det en mumsig "Nötig rosépeppar med soja". Lite konstigt namn, rätten innehåller i alla fall (a) en blandning av blötlagda paranötter, tamari (smakar som soja men den är oprocesserad och tillverkas inte på vete), citronsaft, honung, rosépeppar och lite salt och (b) en blandning av rotselleri och jordärtskocka. Jag har aldrig ätit jordärtskocka förut. Båda rörorna är lagade i matberedare. 

Och ja rätten kommer från Erica Palmcrantz bok Raw food på svenska. Jag rekommenderar verkligen denna bok för alla som känner att de skulle vilja nosa lite på det här med raw food. Man behöver absolut inte bli någon fanatiker, utan man kan börja med lite frukostar här och där eller några goda efterrätter gjorda på bär, nötter, kakao, agavesirap... Och se hur gott det verkligen är! Och hur bra det känns när man gör så gott åt sin kropp, som annars får lida så mycket i den värld vi lever i idag. Sen kanske en lunch där emellan, i form av någon ganska enkel sallad t.ex. Så har jag gjort det senaste halvåret. Hon har också en bok som handlar endast om efterrätter och små tilltugg. Raw Delight heter den om jag minns rätt. Jag köpte min bok på Adlibris.

2 kommentarer:

  1. Jätteintressant! Nog ett helt annat sätt att tänka på mat! Är litet skeptisk till råmosad jordärtskocka, men antar att den mest skall vara där för att bidra till konsistensen?

    Gillar starkt hela hur nötcentralt det verkar vara!

    SvaraRadera
  2. Rotsellerin har ju en så stark smak så den tog helt över, jag tror att jordärtskockan var där för att ge en mildare smak i samma konsistens!

    Jag är också en nötfantast så det är nog delvis därför det här passar mig så bra! Nam nam.

    SvaraRadera