tisdag 27 september 2011

Ute i svampskogen

Söndagen spenderades på landet i släkt och vänners sällskap. Så länge sedan det är jag har varit där på hösten, och så fint det är där då! I alla fall då det är sådant väder som i söndags. Solen värmde, det var vindstilla och fjärden alldeles spegellugn hela dagen. I övrigt har det visst regnat mycket för det hade kommit upp svamp precis överallt. Så mycket att vi efter lite mållöst flanerande runt tomten begav oss iväg på svampplockningstur mitt på ljusa eftermiddagen. 

 Den här röda ståtlingen växte rakt utanför vårt hus.


Så här fint var det hela dagen.




Korg, kniv, svampbok - redo!


Jag var också redo.

Här vandrar vi längs med grannens väg för att plundra vägrenen på svamp.

 Fast jag och min kamera letade mest efter flugsvamp.


En sopp måtro? Jag är verkligen ingen svamphaj. Har aldrig plockat en enda svamp. Men det verkar ju trevligt. Och gott blir det.



Karl Johan?


Se där, en kantarell!


Här har vi Raouls och Emmas fångst.

 Väl tillbaka på tomten bjöds det på kiwi och gurglande skratt.


Havtornsbuskarna skulle länsas den här tiden på året...



...och svampen rensas innan det var dags för middag och packning och hemfärd åt diverse olika håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar