måndag 28 november 2011

Julig smoothie med kardemumma och apelsin

Nu är det adventstider och dessa till ära har jag idag lagat mig en härlig morgonsmoothie med juliga smaker av apelsin, nötter och kardemumma. Stöt kardemumman själv i din mortel, den blir så mycket godare!


2,5 dl havremjölk eller nötmjölk
2 frysta bananer
rivet skal från en apelsin (vältvättad, gärna ekologisk)
1 msk valnötspasta
1 tsk malen eller mortlad kardemumma
en handfull valnötter
1 msk linfrön

Mixa ihop och toppa med valfria nötter. Var lite försiktig med apelsinzestet om du inte vet om du tycker om det, det ger en ganska stark apelsinsmak. Men jag gillar't! Avnjut till frukost eller som mellanmål när som helst på dagen.

Nu bär det av till jobbet igen för en hård jobbvecka med troligt mycket övertid. Men till helgen får vi besök (igen) så jag ska se fram emot det varje dag! Jag känner mig jätteutvilad efter den här helgen, mamma och pappa har varit här och vi har ätit fondue, gått på teater, ätit på restaurang, avlagt museibesök och besökt vinterns första julmarknad. Berättar mera i ett annat inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar