måndag 28 november 2011

Färgglad höstsallad med grönkål

Nu har jag äntligen lagt vantarna på min första påse grönkål! Den är sjuhundrans svår att få tag på men nu är det högsäsong för den lilla grödan och hälsokostaffären Gryningen är såklart ett av de säkraste ställena att hitta den på. Ekologisk och biodynamiskt odlad såklart.

Mitt första hopkok blev en enkel sallad som jag varsamt tuggade i mig framför ett avsnitt Sex and the City. Den år så knaprig, och så full av vitaminer, fibrer, mineraler och antioxidander. Grönkål slår faktiskt nästan alla andra grönsaker med sitt sprängfulla näringsinnehåll.

Ta bort stjälken och använd de krusiga gröna bladen. Lägg dem i sallader, soppor eller gör pesto och smoothies av dem.



Grönkål, mjölksyrad surkål, tofu i bitar, gula russin, äpple, egen raw pesto som var kvar från fredagens fonduekväll, batatmorotshummus (inte helt raw, även den var kvar från i fredags), skivad champinjon och marinerad kronärtskocka. Till det en dressing på en tsk valnötspasta, 1 msk citronsaft, 1 msk hampaolja, några grovhackade valnötter och lite himalayasalt och peppar. Det var allt jag orkade trolla ihop efter en lång jobbdag, ett tungt spinningpass och en snabb shoppingrunda på stan efter det. Skön måndag.

2 kommentarer:

  1. Hej, kom så långt att jag testade attt göra en grön smoothie (nu när jag köpt mig en fin mugg till) jag tror det hela kräver lite övning, för det blev inte precis ett mästerverk... några tipps?

    SvaraRadera
  2. Man måste ju speciellt i början se till att man tillsätter tillräckligt mycket frukt så att man väger upp den beska smaken som en del sallad kan ge. 60-40 ungefär. Använd dadlar, annan torkad frukt eller agave i början också om det känns som att det behövs. Bär är inte heller illa. Jag gjorde en supergod idag på 3 stänger selleri, 3 kiwifrukter, 2 stora nävar grönkål, 1 cm ingefära, 3 tsk nässelpulver och vatten. Inte så mycket frukt där men sellerin är bara för god, jag skulle kunna dricka en på bara selleri!

    SvaraRadera