måndag 28 november 2011

Lördagen

På helgen vankades alltså familjärt besok och på lördagen var det dags att besöka årets första julmarknad, den på Stortorget i Gamla stan. Det var 10 grader varmt ute så julkänslan kändes lite avlägsen men det doftade glögg och pepparkakor och man fick smaka på kryddad senap och titta på julgransprydnader så jättelångt ska det väl inte vara kvar.

Innan vi hittade fram till Stortorget strosade vi omkring på gatorna nära Tyska kyrkan och hittade världens bästa lilla antikvariat med den pratsammaste butiksägaren och den finaste finaste lampfoten jag någonsin sett. Från 1700-talets slut. Jag tror jag ska börja spara, för den vill jag ha. Nej, den ska jag ha.



Här står jag och gömmer mig för blåsten bakom en av julmarknadsbodarna. 


Nästa stopp var boden med brända mandlar! Hela marknaden doftade av dem och det var de godaste brända mandlarna jag någonsin har ätit jag lovar. Vi åt upp hela påsen i ett nafs. Köp dem när de fortfarande är skållheta, då smakar de som allra bäst!


Efter det värmde vi oss inne på Schweizerkonditoriet. Ett favoritcafé i Gamla stan som faktiskt ligger på Västerlånggatan av alla gator, med ett otroligt utbud av lunchrätter och konditorivaror och, som så syns på bilden, alldeles mastodonta cappuccinon och varma choklader.

Därefter följde i kronologisk ordning småshopping på stan, middag på Tranan, Zpanska flugan på Chinateatern samt rawfood-efterrätt och te igen väl hemma hos oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar