lördag 10 december 2011

Juliga smaker

Förra söndagen fick vi spontanbesök av kusin vitamin med pojkvän som var på långhelg i Stockholm. Perfekt tillfälle att få duka upp till en fin liten adventsglögg när mörkret lagt sig!



Jag hade gjort egen glögg, inspirerad av en favoritblogg. Jag ändrade lite på kryddmängden och droppade i lite mera honung än receptet säger.


Inte alls i rawfood-anda men däremot för att komma i bästa julestämningen kokade jag årets första julgröt. Den är gjord på rismjölk istället för vanlig mjölk. Toppad med lite nötter, torkade tranbär och ekologisk kanel. Mums.


Nötblandningen på mandlar, valnötter och torkade tranbär passade bra i glöggen, på gröten och på efterrätten...


...som var en fruktsallad på apelsin, sharonfrukt, äpple, banan och physalis. Jag ringlade över lite honung och strödde på några puffar äkta ekologiskt vaniljpulver för lite extra spänning.


Till fruktsalladen serverades vaniljjoghyrt, gjord på naturell sojayoghurt, mjölkfri crème fraiche, vaniljpulver och honung.


Jag hade också rullat ihop lite rawfoodbollar med pepparkakssmak. De här är så goda att jag dör - som att äta bara pepparkaksdeg! Jag lovar lägga upp recept i ett annat inlägg. Måste testas!

 




Det var den söndagskvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar