onsdag 25 januari 2012

En helhetssyn: lite om skadliga ämnen i vår vardag

När man äter rawfood blir det naturligt att också tänka på alla de andra aspekter i livet där man kan göra en god insats för sig själv och sin kropp. Vi är så utsatta i dagens samhälle på så många sätt - vi kommer dagligen i kontakt med tillsatsämnen, kemikalier och avgaser som lämnar spår efter sig i våra kroppar. Det handlar om handtvålen i badrummet, shampoot och balsammet, mascaran och din foundation, diskmedel, impregnerade möbler och behandlade kläder, deodoranten, tandkrämen, alla läkemedel vi stoppar i oss - listan kan göras hur lång som helst. Många av dessa är dessutom kemikalier vars långsiktiga inverkan på vår välfärd vi inte känner till.

Deodorant, tandkräm, shampoo, lotion...

Alltid har man naturligtvis inte ett val, men för mig känns det bra att välja oskadliga produkter när jag kan. Deodorant är en sak som är väldigt lätt att byta ut. De vanliga deodoranterna innehåller så gott som alla aluminiumklorid, som via den tunna huden lätt tas upp i blodomloppet och lymfsystemet där de med tiden förhöjer nivån av aluminium i kroppen. Detta misstänks vara relaterat till hälsoproblem såsom cancer och Alzheimers. Jag har testat olika sorter, Dr Hauschka, Biotherm (som nog inte är helt naturlig) - och nu idag klickade jag hem en 100 % naturlig deodorantkräm från Loveko.se som jag är otroligt sugen på att testa hur sen fungerar.

Det samma gäller tandkräm. Kemikalierna i tandkrämen tas lätt upp av slemhinnorna i munnen och transporteras så vidare genom kroppen. Till exempel natriumsulfat som tillsätts för att tandkrämen ska skumma mycket är känt för att vara cancerframkallande. Varje gång du borstar tänderna spottar du alltså ur dig en cocktail av olika kemikalier i handfatet, varav en del redan tagits upp i kroppen. Jag använder tandkräm från Urtekram med smak av mynta, som jag hittar på hälsokost.

Jag kan också tipsa om ett helt underbart hudvårds- och sminkmärke som heter Maria Åkerberg. Hittills har shampoo, balsam, hårspray och hårstyling hittat sin väg till mitt badrumsskåp - och det blir fler, jag lovar! De har också smink utan mineraloljor, som är otroligt kritiserade inom hudvården. Hitta deras produkter här.

Läs mera om speciellt kvinnor och kemikalier i en av Marthaförbundets broschyrer. Och få dig en tankeställare. Du är värd det bästa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar