tisdag 31 januari 2012

Kokosfabriken

I söndags gick vi på en lång promenad i det vackra vintervädret. Det måste vara månader sedan det varit så fint ute, åtminstone kommer jag inte ihåg när jag senast sett solen annat än genom fönstren till mitt kontor.

När det var dags att vända hemåt gick vi in i en affär som till min stora förtjusning sålde färska kokosnötter för 10 kronor. Det blev två styckna, och väl hemma fick mannen i huset ta skruvmejsel och hammare i högsta hugg och hjälpa mig på traven till mina första egna kokosstrimlor.

Jag har torkat äpple och banan med kanel i min torkugn ett par gånger tidigare. Cirka 20 timmar i 42 grader brukar bli bra i min torkugn. Men nu kunde jag alltså också slänga i massvis med strimlor av det vackra vita kokosköttet i ugnen - och det blev perfekt.



Så här såg de ut innan de åkte in i torkugnen...


...och här är resultatet efter! De har väl inte ändrat mycket vad gäller utseende men smaken har blivit mycket intensivare. Jag som älskar kokos. Det här är mitt nya godis.


I den högra burkan syns mina kaneläpplen och -bananer. Gottigottgott. De blir perfekta i frukostmuslin, på salladen (kokosen) och som smågodis här och där. De är inte ett problem att få dem att gå åt kan jag åtminstone säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar