söndag 5 februari 2012

Runebergsdagen till ära

Jag höll nästan på att glömma vad det är för dag idag, Runebergsdagen! Jag som brukade storälska runebergstårtorna hade totalt glömt och det hade nog gått mig helt förbi om inte en liten vän gjort mig påmind.

Efter en rask promenad genom vintervädret gick jag en sväng via matbutiken och kunde så svänga ihop en liten improviserad sats raw runebergstårtor. Klockan fem knackade Johan dessutom så passligt på dörren så han fick stiga in och få sig en smakbit tillsammans med en kopp te. Mums för Runebergsdagen.

Nu ville jag ogärna använda mig av den där syntetiska bittermandeloljan som man hittar i matbutiken, och eftersom hela bittermandlar bildar giftet vätecyanid var jag inte så sugen på att använde dem heller. Då kom jag på amarettosirapen som jag har fått av Emma för länge sedan. Det blev så några droppar av den och en nypa kardemumma som fick stå för smaksättningen. Se recept längre ner.


4 små tårtor

1/2 dl råa mandlar
1/2 dl kokosflingor
3 färska dadlar
1 msk ekologiska russin
1 msk kokosolja
1 knivsudd äkta vaniljpulver
1 större nypa kardemumma
några droppar amarettosirap (eller annan valfri mandelarom - ersätt med mera kardemumma om du inte har något liknande hemma)

1 dl tinade frysta hallon
en färsk dadel
lite agavesirap (raw - se till att den du använder inte är kokad för maximalt näringsinnehåll)

Mixa mandlarna till ett grovt mjöl i mixern. Tillsätt de övriga ingredienserna och mixa lite till. Lägg upp i små former. Lägg sedan ingredienserna till hallonsåsen i mixern och kör en liten stund, tills du får en fin jämn sås. Servera tillsammans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar