söndag 5 februari 2012

Kall mandelsoppa

Jag har hittat en ny raw favoritsoppa, nämligen en mandelsoppa med avokado och selleri som serveras kall. Det går bra att värma den till max 42 grader om du känner för att få någonting varmt i dig.


2 portioner

1 dl mandel, blötlagd och skalad
1 avokado
1 selleristjälk
1/2 dl färsk persilja och/eller basilika
1 liten bit av en vitlöksklyfta
1-2 tsk lantbuljong (Renée Voltaire har en bra, jag använder ekologisk buljong från hälsokost - inte helt säker på om den är raw eller ej)
3 1/2 dl vatten
saft av 1/2 citron
1 nypa salt
valfria alger och färska örter att strö på toppen

Blötlägg mandlarna över natten. Använder du riktiga råa mandlar går det bra att pilla bort skalen efter blötläggningen om du vill - de lossnar hur lätt som helst. Jag väljer att ha mina med skalen på eftersom de lär ska ha en probiotisk effekt och främja nyttiga bakterier i tarmen. Släng sedan ner alla ingredienser i din mixer i så stora bitar som den klarar av. Smaksätt eventuellt med mera salt, buljong och citron och strö alger och örter på toppen. Jag valde dulse- och norialger.

Receptet kommer från Renée Voltaires bok Salig blandning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar