söndag 26 februari 2012

Söndagsfunderingar

Idag vankas det födelsedagsmiddag och tillställningen till ära har jag fått uppdraget att knåpa ihop efterrätten. Eftersom jag älskar kombinationen nötter och bär blir det nog någon glad variant på det. Viktigt är att man har bra kvalitet på nötterna (gärna raw - det betyder att de är torkade på högst 42 grader, nötter måste nämligen torkas inför förvaring annars möglar de) och bären likaså. Välj helst inhemsks bär, speciellt hallon ska man vara uppmärksam på eftersom utländska hallon kan innehålla virus och bakterier med otrevliga följdverkningar. Vi hittade två underbara askar frysta finska hallon på Stockmann som ser ut som färska - åh vad gott det ska bli!

En av mina favoritbloggar hade dessutom ett spännande recept på raw brownies som jag bara måste pröva. Jag följde receptet men hade i lite mandlar också och några teskedar kokosolja eftersom den kändes lite för torr. Nu står den i kylskåpet och stelnar. Frostingen och hallonströsseln får vänta lite ännu!

Nu ska vi gå ut på en promenad i det fina vinterlandskapet. Solen skiner och det är vitt, vitt, vitt! Så om en stund är jag tillbaka vid köksbänken. En slutrapport över dagens raw godsaker utlovas för senare under dagen. Härlig söndag!

P.S. Jag har druckit kaffe varje morgon i Finland sedan jag kom hit i torsdags. Jag hade inte gjort det sedan jul men vad gott det har varit igen! Kaffe har varit min stora dagliga last i flera år men jag försöker undvika det eftersom det försurar kroppen och jag blir oskärpt och disig i huvudet av det. Det är ingenting jag saknar men det är otroligt gott att unna sig en kopp emellanåt! Ett paket finskt kaffe kommer att få följa med tillbaka till Stockholm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar