lördag 17 mars 2012

Raw i Stockholm

Idag har hittills varit en riktigt skön lördag. Efter en rejäl raw frukost bestående av linfrökex med äppelröra (som senare blev mellanmål se här), avokado och skivad gurka, ett glas smoothie med hallon och carob och en stor kopp te begav vi oss ut för lite slött lördagsflanerande på Söders höjder. Efter lite vandrande slog vi oss ner på Urban Delis bageri på Skånegatan, där Peik fick sig en rejäl andra frukost och jag gottade i mig en av deras smoothies med bland annat avokado och hallon. Jag gillar att det börjar dyka upp fler och fler ställen runt om i Stockholm som serverar raw (eller ofta åtminstone mjölk- och glutenfria) småsaker för oss som inte är så glada i surdegsmackor och chokladbollar och dylikt. Och det här blev minsann ett nytt favoritställe! Därifrån bar det sedan vidare till Goodstore på samma gata, som idag bjöd på provsmak av deras nya rawfood-fikameny som de har premiär på nästa vecka. Det var några väldigt smarriga kokoskakor och valnötsbrownies man fick sätta tänderna. Jag kommer tillbaka!

Nu väl hemma på mellanlandning har torkugnen börjat surra igen - det är nämligen min första sats raw linfrökex som är på gång. Den är kryddad med soltorkad tomat, timjan och rosmarin och jag kan knappt vänta på den första smakbiten. Rawfoodkex är väldigt enkla att laga och dessutom mycket billigare än de man hittar i affären. Receptet följer när kexen är klara - och förhoppningsvis godkända...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar