lördag 19 december 2009

Maîtrise de Toulouse

Igår var Mileena och jag på en julkonsert i St Sernin-kyrkan som Mileena hade läst om på någon plansch i stan. Vi tänkte att den skulle kunna ge en lite mera julstämning (jag menar inte att det råder brist på det här, tack vare julmarknaden, min Fazerjulkalender och snön som just nu faller utanför mitt fönster) och jag tänkte dessutom att det skulle vara kiva att se någonting här när jag nu missade Lyrans och Akademens traditionella julkonsert som jag har varit på tre år i rad.

Vi kom till kyrkan lite före 20h30 då konserten skulle börja. Sångbladen delades ut och det var först då vi insåg att vi satt och väntade på att en barnkör skulle inta podiet längst fram. Efter några minuter började ett tjugotal fnittriga barn i tioårsåldern klädda i svart och vitt samlas på ena sidan av kyrkan och springa fram och tillbaka längs gångarna. Det var alltså de som skulle sjunga för oss!

När sången sedan inleddes tappade vi båda hakan - hur kunde barn åstadkomma något sådant med sin röst? Det lät precis som Lyran och Akademen. Helt otroligt! Vad vi alltså för några minuter trodde att hade varit en rejäl miss visade sig alltså ändå vara mer än sevärt. De sjöng dessutom sånger på åtminstone fem olika språk. Synd var bara att vi inte kände igen nästan någon av alla de sånger de sjöng, förutom "Vom Himmel hoch da komm ich her" (som jag kände igen).

Man kan lyssna på några av körens inspelningar på den här sidan (längst ner).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar