måndag 14 december 2009

Neige sur Toulouse

Nej se det snöar, hurra det snöar, det var då roligt, hurra!

Jag fick min största chock när jag vaknade idag och tittade ut mellan mina persienner - det snöade (för dom som inte förstod det redan)! Stora vita snöflingor föll ner från himlen. När jag sedan flyttade blicken lite neråt och fick syn på den blöta, gråa asfalten som inte lyckades behålla ens en enda liten snöflinga, sjönk mitt hoppfulla julhumör genast igen. Nå, för att försöka få fart på julfiilisen igen har jag tänt juleljus, lyssnar på julfavoriter (just nu Peiks och min favorit O helga natt) och ska snart gå iväg till Toulouses julmarknad. Den öppnade för över en vecka sedan men jag har inte ännu hunnit dit! Där lär ska vara otroligt mycket människor, men man borde få glögg (eller varmt röttvin, jag rapporterar efteråt). I Madrids saluhall hittade Annika, Katten och jag ju faktiskt österrikisk glögg, Glühwein - det värmde så gott!

Nu är det bara en vecka kvar till jag åker hem. Jag blir ledsen över att tänka på att jag inte kommer att se alla mina copins et copines mera, men också för att måsta lämna staden Toulouse. Jag tycker så mycket om att vandra omkring här på gatorna. Det borde jag hinna göra nu varje dag innan jag åker. Jag har gjort en lista på andra saker jag ännu måste göra innan jag åker hem:
  1. Köpa sista julklapparna
  2. Köpa en Toulousekylskåpsmagnet (jag samlar ju på kylskåpsmagneter - vilket jag inte ännu vet hur jag ska driva igenom i vår lägenhet i Sthlm eftersom Peik inte är alltför förtjust i sådana)
  3. Mangotröjan (jag hittade en härlig tröja som tyvärr inte fanns i min storlek - kanske den nu skulle ha kommit!)
  4. Kanske smyga in på någon gudstjänst på söndag - det var så stämningsfullt när vi gjorde det med mamma och pappa
  5. Köpa en pyjamas från Oyso? (har ju inte så mycket plats i väskorna mera...)
  6. En tråkig runda för att säga upp en massa praktiska saker (elkontrakt, bostadsstöd, bankkonto etc.)
Nu ska jag hoppa i duschen, klä mig mysigt vintrigt och spatsera iväg till stan. Jag ska träffa Mileena och Tuukka vid Capitole och ta den där julmarknadsglöggen! Kanske ta med en bok och gå och läsa den på någon salon de thé efter det. En sista gång kanske...

Men snart är jag hemma! Jag ser så fram emot det, kan knappt vänta på att denna vecka ska gå! Speciellt när det är så många som åker redan i övermorgon och dagarna efter det. Som tur är åtminstone Mileena och Sara här lika länge som jag!

Bisous !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar