tisdag 15 december 2009

Rötmånad?

Just hemkommen från Onkel Doktor som tog sig en titt på efterdyningarna av min lindriga hjärnskakning från lördagskvällen fixade jag ihop mig en stor röd kopp morgonkaffe, när mjölken för andra gången inom 2 veckor och för andra gången under hela min Frankrikevistelse visade sitt bäst före-datum lite i förtid. Nej det här är något av det värsta jag vet, det är så förargerligt speciellt när man inte har ny mjölk hemma! Grrr på le lait d'ici !

Gårdagen var en riktigt lyckad shoppingdag. Julmarknaden var underbart christmassy och där fanns till och med några provencalska godbitar att konsumera! Precis som min favoritbutik i Nice. Vin chaud (den franska glöggen) var alltså värmt rödvin med lite kryddor och en ganska framträdande smak av apelsin. Riktigt gott var det, men ingenting vinner vår finska glögg och russin och mandlar saknades också!

Jag, Anna och Tuukka med våra apelsinsmaksatta vins chauds,
Mileena bakom kameran


Provence-himlen

Ikväll ska vi göra någonting med Aideen, Anna och Sofie eftersom de alla tre åker hem redan imorgon. Tråkigt att just tre av mina bästa vänner åker som första! Det kommer att bli så tomt här. Men tiden går nog fort, det är ju nu bara 6 dagar tills jag åker. Imorgon ska Mileena och jag åka ut till Centre Commercial Blagnac. I allmänhet är Toulouse (och jag antar även Frankrike i allmänhet) inte hemskt bra på shoppingcenter, men det här som alltså ligger nära flygplatsen är ganska stort och nytt och fint. Jag var där en gång ensam - det var tyvärr inte alls en lyckad resa. CC Blagnac har ingen egen hemsida och Google hänvisade mig till tre olika adresser där det kunde befinna sig. Efter att ha luskat ut vilken som månne var den rätta började jag googla färdsmedel, och ser man på! Toulouse visade sig ha en egen Reittiopas! Men vad är det man säger, ropa inte hej förrän du är över bäcken - det var den uruslaste reittiopasen jag någonsin skådat. Den ändrade automatiskt de ändhållplatser man försökte söka efter till vad som passade den bäst! Till slut fick jag alltså sy ihop mig en egen liten rutt. Väl framme vid CC Blagnac hade det alltså tagit mig tillsammans 4 timmar att komma dit (2 h googlande + 2 h buss med byte), och inte nog med det så märkte jag att sista bussen tillbaka gick en halv timme efter att jag kommit fram, det började skymma och jag fick springa över några motorvägs-Ausfahrter för att komma dit. Nej nej nej. Men i hopp om bättre tur ska vi alltså testa det nu en gång till imorgon! Inte ensam denna gång héhé.

Lyssnar igen på O helga natt, sorgsen över att jag inte kan gå på Lyrans och Akademens julkonsert i år! Fast de sjöng ju inte den förra året ,vilket var en stor skam. Kanske man kan hoppas att dom inte sjunger den i år heller så missar man inte så mycket :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar